Fagområdene:
I Rammeplan for barnehager er følgende syv fagområder
representert:
1. Kommunikasjon, språk og tekst
– ”Tidlig
og god språkstimulering er en viktig del av barnehagens innhold.” Barnehagen
skal skape et språkstimulerende miljø for alle barna og oppmuntre dem til å
lytte, samtale og leke med lyd, rim og rytme. Kommunikasjon består både av
verbalt og nonverbalt språk.
2. Kropp, bevegelse og helse
– ”I løpet av
småbarns alderen lærer barna seg grunnleggende fysiske og motoriske
ferdigheter.” Variert fysisk aktivitet både ute og inne er av stor betydning
for denne utviklingen. Personalet skal sørge for at barna veksler mellom rolige
perioder og aktivitet. De skal bidra til å ta vare på barnets helse ved å legge
vekt på god hygiene, faste måltider og et sunt kosthold. Barna skal ha et godt
forhold til kroppen sin.
3. Kunst,
kultur og kreativitet
– ”Barn skaper sin egen kultur ut fra egen
opplevelser.” Barnehagen skal presentere og formidle ulike uttrykksformer for
barna. Kunst, kultur og kreativitet kommer til uttrykk ved bruk av ulike
metoder som musikk, drama, lesing, formingsaktiviteter.
4. Natur, miljø
og teknikk
– Fagområdet skal bidra til at barn blir kjent med og får
forståelse for planter og dyr, landskap, årstider og vær.” Barna skal oppleve
glede og mestring gjennom friluftsaktivitet og utelek i barnehagen, og få
innsikt i hvordan natur, miljø og teknikk fungerer i et samspill i forhold til
hverandre.
5. Etikk,
religion og filosofi
– ”Etikk, religion og filosofi er med på å forme måter
å oppfatte verden og mennesker på og prege verdier og holdninger.” Barnehagen
skal ta hensyn til barnas religiøse og kulturelle tilknytning. Alle er
forskjellige, og de voksne må være gode forbilder med tanke på forståelse,
toleranse, og respekt for hverandre.
6. Nærmiljø og
samfunn
– ”Fagområder skal bidra til at barn blir kjent med og får
forståelse forplanter og dyr, landskap, årstider og vær.” Barnehagen er et
samfunn i miniatyr. Den legger vekt på å styrke kunnskap om det nære; miljø,
kultur, tradisjoner og levesett, med utgangspunkt i barnas ulike erfaringer.
7. Antall, rom
og form
– ”Gjennom lek, eksperimentering og hverdagsaktiviteter utvikler
barna sin matematiske kompetanse.” Barn er naturlige nysgjerrige, og er tidlig
opptatt av tall, rom og form. Barnehagen skal legge til rette for at barna
opplever glede over å utforske og leke med tall og former.
Alle fagområdene skal integreres på avdelingene, og
vektlegges i det daglige arbeidet. Fagområdene opptrer sjelden isolert, flere
områder vil ofte være representert samtidig i et tema, opplegg og i forbindelse
med hverdagsaktiviteter og turer i nærmiljøet.I sosialt samspill, i lek og
hverdagsaktiviteter skjer det ofte en spontan kommunikasjon knyttet til
fagområdene. At barna får rike, felles opplevelser og del i kunnskaper på mange
områder, er også en forutsetning for at det skal bli god lek, og et godt
samspill mellom barna.
Mer informasjon om fagområdene finnes blant annet i "Rammeplan for barnehager" og under forskrift om rammeplanens innhold på nettsiden lovdata.no.
Gjennom avdelingenes månedsbrev blir det hver måned informert om hvilke fagområder som er i fokus den aktuelle måneden.