Satsingsområde:
”SOSIAL KOMPETANSE”
Å forholde seg til andre er kanskje det mest vesentlige
barnet lærer i barndommen.
”For heller ikke sosial kompetanse er medfødt. Det
utvikles ikke av seg selv, den oppstår ikke gjennom modning eller tilfeldig
læring. Den må tilegnes gjennom målrettet læring og egen erfaring
gjennom deltakelse” (Rammeplanen for barnehagen).
Sosial kompetanse er de kunnskaper, ferdigheter,
holdninger og den motivasjonen mennesker trenger for å mestre de miljøene de
oppholder seg i, samtidig som de trives og kan opprettholde et positivt
selvbilde. Sosiale ferdigheter læres gjennom observasjon, imitasjon, og i
samspill med andre, i hjemmet, i barnehagen og på fritiden.
Det krever sosiale ferdigheter å delta i samspill, og det
er nødvendig å delta i samspill for å utvikle disse ferdighetene. Barn trenger
sosial kompetanse for å kunne delta i en gjensidig givende lek.
God sosial kompetanse er et godt utgangspunkt for å danne
gode relasjoner til andre, vennskap har igjen en positiv effekt på barns
trivsel og identitet. Det å ha mennesker rundt oss som vi er trygge på, skaper
en solid base.
Vi ønsker å utvikle barnas evne til å kommunisere, omgås
andre på en positiv måte og øke evnen til å takle utfordringer og
frustrasjoner. Det er ferdigheter som har stor verdi også til senere i livet.
Gjennom kunnskap om egne og andres følelser kan barnet
utvikle:
-
en kjennskap til egne følelser
-
en forståelse og oppmerksomhet overfor en annen persons
tanker og følelser
-
en evne til å leve seg inn i andres opplevelser
Det tar tid å lære, skille og forstå andres følelser fra
sine egne. Når voksne setter ord på det som skjer rundt barnet, er dette med på
å lage forståelse i situasjonen.
Hos oss får barn tillit til egne evner og er eksperter på
sine egne opplevelser. De lærer å tro på seg selv, er nysgjerrige, fantasifulle
og kreative, og uttrykker sine tanker og refleksjoner på varierte måter. Barn
lærer å ta vare på seg selv og andre i et fellesskap. Det er rom for å være
annerledes, men også lik.
Hos oss ønsker vi at alle skal bli den beste utgaven av
seg selv!
Hvordan skal vi jobbe?
Vi har utarbeidet et arbeidsdokument som er
gjeldende for alle avdelinger, med inspirasjon fra ”SmART oppvekst” (Gro Aasland Våge og
Vidar Bugge-Hansen) og ”Steg for steg” (Kari Pape).
SmART oppvekst er
en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (AI) kombinert med
systematisk trening på sosial kompetanse (ART). Det handler om å identifisere
barns styrker gjennom sosiale historier.
Vi
bruker historier og konkreter, tilpasset etter barnas alder, som skal bidra til
å øke trivsel, utløse engasjement, entusiasme og bygge et positivt og solid
selvbilde. Vi bruker historier som barna kjenner seg igjen i, noe som igjen
øker overføringsverdien til egen hverdag.
I historiene møter vi Petter og vennene hans. Petter er en
helt vanlig gutt som gjør mye bra, men som alle andre glemmer han seg
innimellom og gjør ting han ikke burde. I historiene bruker barn og voksne
karakteregenskapene OMSORG, HJELPSOMHET, SAMARBEID, ANSVARSBEVISSTHET, MOT,
RESPEKT, SELVKONTROLL, TÅLMODIGHET, TAKKNEMLIGHET OG UTHOLDENHET I PRAKSIS.
Det å oppleve anerkjennelse i møte med et annet
menneske gir energi, pågangsmot og tro på egne ferdigheter. En forutsetning for
å få til dette og til å takle de utfordringene som kommer er god sosial
kompetanse. Det handler om å styre tanker følelser og handlinger på en slik
måte at man lykkes godt i det sosiale samspillet med andre mennesker.
Styrkefokuset som ligger i AI handler om å se den beste utgaven av hverandre.
Vi gjør gode og dårlige handlinger alle sammen. Hva ser vi etter og hva
vektlegger vi? SmART oppvekst gir et språk og en trening i å se etter det
velfungerende. Skal vi kunne identifisere styrker hos hverandre må vi ha et
språk som forstås likt av alle.
Når karakteregenskapene settes inn i daglige
handlinger som det føres samtaler om, får barn og voksne et felles språk om det
viktigste i livet. Dette felles språk utløser barn som vil praktisere, og
voksne som fokuserer og anerkjenner disse handlingene.
Skal man lykkes i dette forebyggende arbeidet må
man trene systematisk og over lang tid.
Vi har utarbeidet et arbeidsdokument i barnehagen,
som skal brukes aktivt på alle avdelinger. Satsningsområdet tilpasses barnets
alder, og liten avdeling vil ha fokus på færre karakteregenskaper enn stor
avdeling.
Alle fagområdene er også en del av
arbeidsdokumentet vårt.
Satsningsområdet kommer til uttrykk i tilrettelagte
aktiviteter, planlagte temasamlinger, i lekegrupper, aldersgrupper – og i det
aller viktigste vi har: i hverdagen og i det samspillet vi har oss i mellom
året rundt.
”HVA VIL KUNNE SKJE OM
ALLE
BARN
LÆRER SEG
FERDIGHETEN I Å SE
ALT SOM
ER BRA HOS SEG SELV OG
ANDRE?”
-
SmART Oppvekst
-